Østrigsk lærer fulgte undervisningen på SPRS

Thorsten Hinrichsen er lærer på den østrigske Mittelschule Schruns Dorf. Han har netop været på en uges såkaldt job shadowing på SPRS finansieret af EU’s uddannelsesprogram Erasmus+, som giver tilskud til europæiske mobilitets- og samarbejdsprojekter.

Programmets formål er at styrke kvaliteten af formel og uformel læring for at fremme kompetencer til arbejdsmarkedet og europæiske værdier.

Thorstens skole ligger i Schruns, som er en stor landsby, der ligger i Montafon-dalen i delstaten Vorarlberg, tæt på grænsen til Schweiz. Byen er et glimrende udgangspunkt for vandreture, skiløb og andre udendørsaktiviteter – hvis nogle skulle komme på de kanter…

Thorsten er en erfaren lærer og underviser på mellemtrinet i engelsk, håndværk og design, geografi og faget joborientering. Skolen er en folkeskole med ca. 180 elever, hvoraf de 40 er skielever, som bor i skolens kostafdeling. Skieleverne kommer især fra Østrig og Schweiz. Fra skolen er der 100 meter til nærmeste skilift.

To af guldmedaljevinderne i hhv. slalom og storslalom ved seneste OL har gået på Mittelschule Schruns Dorf

Mødt med åbenhed

I løbet af sin uge på SPRS har Thorsten fulgt undervisningen på alle klassetrin og i forskellige fag. Blandt andet har han deltaget i tyskundervisningen på 8. og 9. årgang, hvor eleverne fik mulighed for at stille spørgsmål til ham.

Han har været glad for sit ophold i Sorø: ”Først og fremmest har jeg sat pris på den venlighed, jeg er blevet modtaget med på lærerværelset, hvor alle er meget imødekommende og lette at tale med. Der foregår langt flere sociale aktiviteter på jeres lærerværelse, end jeg er vant til,” siger Thorsten.

Han har bemærket de gode relationer og den uformelle atmosfære, der typisk er mellem lærere og elever, ligesom han har sat pris på den åbenhed og umiddelbarhed, som eleverne har mødt ham med i klasserne.

”I Østrig rejser eleverne sig op, når læreren kommer ind, og jeg tiltales Herr Hinrichsen. Men på trods af disse mere formelle omgangsformer er der ikke meget forskel på danske og østrigske børn,” konstaterer Thorsten.

Han har med interesse bemærket, hvordan dobbeltlektionerne på elevernes skemaer giver et naturligt flow i undervisningen. På skolen i Schruns er undervisningen mere stop and go med en skarpere opdeling i fag og tidsrum.

”Jeg kunne godt tænke mig at forsøge mig med dobbelt lektioner i mine klasser. Jeres erfaringer viser mig, at modellen med længere undervisningsforløb fungerer godt,” siger Thorsten.

På ture

I løbet af sin uge i Danmark har Thorsten også nået at opleve sit første besøg i København, hvor han i weekenden bl.a. besøgte Glyptoteket og Designmuseum Danmark, og han kom også til Odense og oplevede det nye H.C. Andersen Museum.

”Jeg har boet på en airbnb i Sorø, hvor jeg blandt andet blev inviteret ind til naboerne. Jeg nåede også at besøge en kollega fra skolen, og jeg har været ude at spise i byen med to andre kolleger, ligesom jeg også var ude og se Storebæltsbroen. Det har alt i alt været en spændende og inspirerende uge,” siger Thorsten, der nu sætter kursen mod Østrig.

”Jeg har sat pris på den venlighed, jeg er blevet modtaget med på lærerværelset, hvor alle er meget imødekommende og lette at tale med,” siger Thorsten Hinrichsen, nr. 2 fra venstre i dialog med sine danske kolleger.